איך נוטעים עץ?

עצים כמפעל חיםעצים הם מפעלי גשם, יצרני מזון, צל, אנרגיה ומה לא?. לכבוד ט"ו בשבט- כל מה שצריך לדעת כשנוטעים עצים.

בהמשך לכתבות שעסקו במים הייתי רוצה להוסיף גורם נוסף הקשור בנוזל החיים. מה תגידו אם אומר לכם שמוצאו של הגשם הוא ביער? הרי לא סתם קוראים ליערות הגשם בשמם. הידעתם שעצים משמשים משאבות חיות של מים מתוך האדמה אל השמיים? כן! יערות הגשם משמשים כמפעלי גשם, הם עוזרים ליצירת הגשמים כשהמים מתאדים מתוך העץ על ידי קרני השמש ועולים מהשורשים, דרך צינורות בתוך העץ, מעלה לשמיים ולעננים.

כמתכנני פרמקלצ'ר אנו רואים בעץ מערכת חיה ושוקקת היכולה לשרת את הסביבה ואת האדם, שימו לב כמה שימושים יש לעץ בתוך החיים של כולנו:

שורשי העץ קושרים חנקן, מתחחים את הקרקע, מיצבים ושומרים על הקרקע מסחיפה, משאבות מים.

גזע העץ: משמש לחומרי בנייה, לנייר, לשרפה וייצור אנרגיה, ליצירת תרופות.

הענפים: בית לחיים, שוברי רוח, הצללה ויצירת מיקרו אקלים.

הפירות משמשים כמזון, מפיצים זרעים, מזמנים אויבים טבעיים.

העלים, כשהם על העץ, קולטים פחמן דו חמצני ומשחררים חמצן, מצלילים, מרשרשים. כשהם נושרים הם יוצרים מחדש את האדמה, מחפים על הקרקע וקולטים מזהמים.

וזוהי רק ההתחלה של התפוקות האין סופיות של מערכת זו.

עצים הם מקור השראה, שפע, נוחות, רומנטיקה, פריון, שקט פנימי ועוד. כנראה שיש לנו קשר שמיימי איתם ולא לחינם. עצים אחראיים לאחוז ניכר מהמשקעים בעולם, אנרגיה, מזון וחמצן המהווים בסיס למערכת האקולוגית בה אנו חיים.

טיפים שכדאי לנו לדעת בשביל להצליח בגידול עצים:

(קישור למצגת איך שותלים עצים)

אופי: לפני השתילה יש להבין את המאפיינים של העץ (גודל, נשיר או לא, צריכת מים, מבנה שורשים, מחלות ידועות או אויבים טבעיים הנמשכים אליו – לדוגמה דבורים, זבובים, ציפורים..).

תועלת: חשבתם אילו פירות אהובים עליכם ביותר? חשוב להיות מרוכזים בעצי תועלת, כאלו שנותנים תוצרים למערכת (עץ לבערה ולבנייה, מקום לנדנדה, צל, מזון, בית לציפורים ועוד).

מיקום: האם ניתן לשתול אותו לצד הבית כך שישמש גם כמצנן או מוריד קרינה? יש לשתול את העצים הנשירים(פירות) באזורים פנימיים ומוגנים- מעגל אחד ושנים (ראו כתבה על מעגלים בפרמקלצ'ר). את ירוקי העד, אוהבי המים (תפוז, לימון, אשכולית, פומלה, אקליפטוס לימוני, אנונה, אבוקדו) יש לשתול באזורים אשר בהם אנו רוצים צל קבוע שאינו חוסם את קרני השמש מלחדור לתוך המערכת, אפשרי גם ליד ערמת הקומפוסט. את הנשירים (תאנה, כליל החורש, גפנים, שזיף, אפרסק, נקטרינה, אפרסמון ועוד) נשתול ליד הבית שיצלו בקיץ ויתנו לשמש לחדור בחורף. זכרו יש עצים שיש להרחיק מיסודות הבית ובאזורים אילו לשתול מטפסים נשירים או שיחים נשירים.

השתילה: חשוב ליצור סביב העץ חצי עיגול, מעין קשת היוצרת שחל"פ (שוחה להעלאת פוריות הקרקע). בשוחה זו ילכד הנגר העילי ויזין את הקרקע והעץ. יש לתחח בור כפול מגודל בית השורש, לשתול את העץ עם כמות נכבדת של קומפוסט בשל. מומלץ להשאיר מרווחים של 4 מטרים בין עץ לעץ. כדאי מאוד לבדוק לפני השתילה את מערכת יחסי הגומלין בין העצים.

תחזוקה: כדי למנוע מאויבים טבעיים הנמצאים סביב גופו של העץ, להזיק, יש ליישם פעולות מנע משולבות היוצרת תעודת ביטוח (ללא ערבות J) למעגלים הקרובים לחייך: גיזום , קומפוסט כל עונה, חיפוי קרקע, שילוב צמחי תועלת בקרבת העץ, התאמה של סוגי עצים אחד לשני (עצים חברים). יש לדאוג לסביבה אנושית אוהבת, כלומר, ביקורים דחופים בימיו הראשונים בקרקע.

  • הקומפוסט: מומלץ להוסיף קומפוסט כל עונה ולחפות את הקרקע. יש להצניע פעם אחת, את הקומפוסט בשכבה העליונה ולאחר מכן רק לפזר ולחפות בחומרי כיסוי.
  • גזעים חשופים לשמש חזקה יש לצבוע בצבע לבן כמו סיד.
  • יש לגזום בעונה המתאימה, כל עץ על פי זמנו.
  • פירות שנופלים מומלץ לחפות לחפות או לאסוף ולהכין קומפוסט בריא ועסיסי, על מנת לא ליצור ריקבון לא מבוקר סביב הילת העץ (דבר שיכול למשוך אויבים טבעיים כגון זבובונים ורימות). מאידך, ניתן ליצור מערכת של תרנגולות ואווזים באזור הבוסתן, הם מטפלים יפה מאוד בעניין זה והלשלשת שלהם מזינה את האדמה.

אז לכבוד ט"ו בשבט- שיתלו עצים, טפלו בהם היטב ב-3 שנים הראשונות, והבטחתם לכם עץ שופע מזון, צל ובתקווה, גם הרבה מים.

3 תגובות
  1. שי גלעד
    שי גלעד אומר:

    יהונתן שלום!
    מלימודי הפרמקלצ'ר השונים – אני "יודע" שיערות ועצים ככלל הם מניבים גשם.
    בשנה נפלאה זו ביליתי בתל חי בלימודי מדעים הסביבה, וכחלק מלימודי הבוטניקה והתעסקות באידוי מים.
    שמענו על יוזמה שטותית של אנשים במשרד הסביבה והמשרד התשתיות שחושבים שבכדי לגרום לחלחול גדול יותר של מים לאוויפרים כדאי להוריד חלקי יער רבים בגליל העליון – בעיני ובעינייך זה כמובן שטות.
    מהרבה בחינות.

    מה שרציתי לשאול – האם יש בידיך במקרה מאמרים "מדעיים" המסבירים על יכולתם של עצים ויער להוסיף להורדת הגשם?

    אשמח לתשובה!

    ברכות לדניאלה

    הגב
    • יהונתן תפוחי
      יהונתן תפוחי אומר:

      שלום שלום!!

      ישנם מחקרים רבים בתחום בשפה האנגלית, מאוד קל להגיע אליהם.

      בישראל צומצם הפאר, ואני די מופתע ממה שאתה אומר על כריתת עצים לטובת חלחול מים,
      ידוע שעצים מגבירים חלחול.

      בשנים האחרונות התחילו קק"ל לנטוע עצים בחגורת המדבר על מנת ליצור גבול הגנה וסילוק המדבר המתפשט צפונה. אולי תתחבר אליהם ,כגוף גדול הם יכולים לייצג את שאלתך בנאמנות

      מה אתה אומר?

      בידידות

      הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *