כשאתה נולד למשפחה חקלאית ומבלה את ילדותך בנופים הקסומים של שפלת הארץ – אל תתפלא אם 40 שנה אחרי תקים מיזם אקולוגי-סביבתי!

פרולוג

הסיפור שלי מתחיל לפני 42 שנה. גדלתי במושב בית נחמיה, בין מטעי זיתים עתיקים ופרדסים מוריקים, בסביבה ארץ ישראלית טיפוסית מקסימה. כשהשתחררתי מהשירות הצבאי וחזרתי לנופי ילדותי – לא "מצאתי" את מה שעזבתי. השריפות הרבות, משבר המים וההתחממות הגלובלית השפיעו על החי והצומח, השטחים החקלאיים ננטשו – והמושב שלי שינה את פניו.

על אמריקה, אינדיאנים ופשטותעל אמריקה, אינדיאנים ופשטות

אני בטוח שלא רק המושב שלי השתנה, אלא גם אני הייתי בתקופה של שינויים. כמו לא מעט משוחררי צה"ל, גם אני מצאתי את עצמי במסע חיפוש באמריקה, כשאני גומע אלפי קילומטרים על אופניים ומבלה מפעם לפעם במחיצת שבטים אינדיאנים, ששמחו לארח אותי ולשתף אותי באורח חייהם.
שם למדתי מהי פשטות אמיתית והתחברתי אליה בכל לבי. להיות אחד הטבע על מנת לתת, לא לחשוב מה אני רוצה לקחת ממנו, לחשוב על הטבע כבית שצריך לטפח – פילוספיית החיים הזו הקסימה אותי, והבנתי כמה התרחקתי מהמסורת האותנטית שלנו, מהפשטות, ממקורות כמו: ""ויקח ה' אלוקים את האדם ויניחהו בגן עדן לעבדה ולשמרה" (בראשית ב', 15)".
השעות הללו במחיצת האינדיאנים עזרו לי להיזכר מי אני, מניין באתי, מה יש לי לתרום לעולם ובסופו של דבר – היוו את הבסיס לגיבוש החזון שהוביל להקמת חוות פרמקלצ'ר, שעתידה להיקרא פרמה.

חינוך לקיימות בים המלח

האינדיאנים נותרו באדמות אמריקה, ואני חזרתי לישראל, חדור מטרה ואידיאל. בחלוף השנים, נעניתי לקריאה מצד גופי חינוך ומחקר בים המלח, להנהיג פרויקט מרחבי העוסק בחינוך לקיימות, בדגש לתיירות אזורית. אז, בשנת 2000, הקמתי את מיזם פרמה, על מנת שאוכל להנגיש באופן פשוט וברור את ערכי הפרמקלצ'ר לקהילות המקומיות. ככל שחלפו השנים, הפרויקט הכה שורשים ולתכנית קמו ממשיכי דרך המנהלים אותו באופן עצמאי.

פרמקלצ'ר בלב עיר אורבנית

בשנים האחרונות, כשהמושג פרמקלצ'ר תופס מקום של כבוד בעשיה הסביבתית ונעשה מוכר הרבה יותר, צמחה בי תחושה שהגיע העת להעביר את כל הטוב הזה גם להתיישבות המודרנית המרוכזת בעיר. כך הגעתי לאזור המרכז, ליבה הפועם של האורבניות הישראלית, והשתלבתי במגמות של פרויקטים ציבוריים המעוניינים לשנות את תדמיתם ולהתאים את פועלם לעקרונות הפרמקלצ'ר. בנוסף, הקמתי את מכללת פרמה המציעה קורסים ייחודיים למגזר הפרטי והציבורי.

ההווה – והעתיד

החזון שלי הוא להקנות ידע מעשי בתורת הפרמקלצ'ר ולעודד תרבות אקולוגית בקרב כל מי שמעוניין לחקור את הנושא – וליישם אותו באופן פשוט, מעשי ועצמאי. כשאני לוקח את הידע הרב שצברתי בתחום ומשלב אותו עם ההשראה החזקה שקיבלתי אי אז בכפרים אינדיאנים באמריקה ובפרדסים המוריקים של ילדותי – אתם מקבלים כלי עוצמתי לחיים טובים יותר, לכולנו.