פרמקלצ'ר כדרך חיים

אם בעבר שיטת "פרמקלצ'ר" הייתה נחלתם של מתי מעט, הרי שהיום יותר ויותר אנשים חותרים להשגת  עקרונותיה. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על תורת הפרמקלצ'ר, פירושה, מקורותיה וכמובן – כיצד ניתן ליישם אותה בפועל

מה זה פרמקלצ'ר?

פירוש המושג פרמקלצ'ר הוא חקלאות מקיימת, או חקלאות בת קיימא. המטרה מאחורי השיטה היא למצוא דרכים להיות יעילים יותר, יצרניים יותר ולהרוויח יותר – ולעשות זאת תוך בזבוז מופחת של אנרגיה, כסף, שטח ומשאבים.

הפילוסופיה של השיטה

פרמקלצ'ר לוקחת אותנו למסע אל אמיתות בסיסיות ביותר של חיים, צמיחה וארגון – מבלי שהיא דורשת מאיתנו לשנות את הסביבה הטבעית בה אנו חיים. אחד היתרונות הבולטים של פרמקלצ'ר טמון בכך שהיא אינה מצפה מאיתנו לעבור דירה, לגור בכפר או לחזור (מנטלית) לעבר – אלא היא נותנת לכל אחד מאיתנו כלים מעשיים למימוש איכותי ויעיל יותר של המשאבים שלנו, בדיוק מהמקום בו אנו נמצאים.

איך הכל התחיל?

תורת הפרמקלצ'ר פותחה בו זמנית בכמה מקומות, אך את גרעין הרעיון נהוג לייחס לדיוויד הולמגרן וביל מוליסון, צמד אקולוגים אוסטרליים. צמד החוקרים היה הראשון להפיץ את עקרונות הפרמקלצ'ר בספר שראה אור בשנת 1978 באוסטרליה, וענה לשם: "Permaculture one". הולמגרן ומוליסון לא עצרו את פועלם בהוצאת הספר, אלא לקחו את השיטה צעד נוסף קדימה ותכננו על פי עקרונות הפרמקלצ'ר לא רק גינות הוליסטיות, אלא גם בתים, מקומות ציבוריים, מרחבי מחיה, קהילות ועוד.

עד סוף שנות ה-80, זכתה השיטה להצלחה רבה והכרה נרחבת. הולמגרן ומוליסון הוזמנות ללוות פרויקטים שונים ולימדו את עקרונות הפרמקלצ'ר במעל ל-80 מדינות ברחבי העולם.

3 עקרונות מובילים

פרמקלצ'ר היא דרך חיים מעשית מאוד. כל הנחיה בשיטה נגזרת משלושה עקרונות עיקריים:

  • דאגה לאדמה מזעור הנזקים הנגרמים לטבע ולאדמה על ידי בני האדם, כמו גם שמירה על הסביבה, מתן כבוד לצרכי האדמה ושמירה על משאביה הטבעיים.
  • דאגה לבני האדםפרמקלצ'ר פיתחה שיטות ברות קיימא לשיפור איכות האוויר, המים, המזון והחיים של בני אדם באשר הם. דרך אימוץ שיטת הפרמקלצ'ר כדרך חיים, שמירה על הקיים ועבודה הרמונית עם האדמה, אמור כל אדם, בתוך סביבת המחיה הטבעית שלו, להשיג איכות חיים טובה הרבה יותר.
  • הגבלת הצריכה וחלוקת עודפים על פי עקרונות הפרמקלצ'ר, כל אדם צריך לחתור לעשות שימוש רק במה שנחוץ לו, ולא להקיף את עצמו במה שלא. בנוסף, מעודדת השיטה לחלוק במה שיש לך ואינך נדרש לו – לטובת מי שיכול להפיק ממנו תועלת. כך המחסור בעולם יפחת באופן משמעותי. העקרון הזה הופך את הפרמקלצ'ר לשיטה נהדרת לעבודה בתוך הקהילה.

פרמקלצ'ר – הלכה למעשה

כיצד מיישמים את העקרונות הנשגבים הלכה למעשה? בקלות! מתוך עקרונות הפרמקלצ'ר נגזרת הדרכה מעשית לבניית בתים, ערוגות, השקיה אפורה ויעילה, גינות, שבילים – ובעצם כל דבר. כל מבנה שנבנה על פי עקרונות אלו, נוצר תוך שיתוף פעולה עם כוחות הטבע, ניצול יתרונות הסביבה הייחודיים של המקום והרמוניה מלאה עם הסביבה.

מעניין אתכם? בואו ללמוד!

אם עקרונות השיטה נוגעים לליבכם ואתם מעוניינים ליישם אותם בחיי היומיום – נשמח לסייע לכם בכך. תוכלו להירשם לקורס פרמקלצ'ר, בו נלמד שיטות מעשיות לבניה בכלים פשוטים וברורים, כשבכל עת "תורת" הפרמקצ'ר תהיה נר לרגלינו – השקעת תשומת לב לסביבה, אהבה לבני האדם ורצון להפוך את האדמה, הסביבה והקהילה שלנו למקום טוב יותר.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *