קומפוסט להמונים: יונת השלום של הטבע

מה המשותף בין קומפוסט, צבא הגנה לישראל ועירית גבעתיים?
אחרי הצבא התחלתי לעסוק בקומפוסט. היה זה קו התפר בין להיות חייל לאזרח ובין המדים לבגדי החופש, והערכים עליהם התחנכתי בצה"ל עדיין נשמרו בי: קוד החשיבה של לוחם, ערכי השמירה על הארץ ותושביה, טוהר הנשק ועוד רבים וטובים. עד אז, היה לי ברור שיש טובים ויש רעים, ודרך הפילטר הזה מייצרים פתרונות.

לזרוע זרעים של שלום
ההבנה האמיתית בדבר 'יצירת שלום' התבהרה אצלי אחרי השחרור מצה"ל. התחוור לי שכדי ליצור שלום, צריך לזרוע זרעים של שלום. ככל שהעמקתי בנבכי הסביבה, התובנה הזו נבטה בי יותר ויותר, והבנתי שלא בטוח שדווקא ריצה בג'בלאות תיצור עבורנו עתיד טוב יותר. התחלתי להביט בסביבה ולחשוב באילו מקומות אני יכול לפעול למענה. ואז זה קרה: התוודעתי לתורת הקומפוסט.

לקפוץ ראש אל ערמת קומפוסט
במפגשים עם אנשים מיוחדים במינם, שמעתי שקומפוסט הוא מעשה של יצירת שלום ושל צניעות. לא היה ברור לי מה המשמעות של העניין הזה, אך זה היה נשמע טוב מאוד, וקפצתי ראש אל עולם המעשה של הקומפוסט. כמה ערמות קומפוסט לאחר מכן והבנתי בעצמי למה התכוונו המשוררים – המשמעות האמיתית של התהליך התחוורה לי, והבנתי שבידינו כלי עוצמתי המאפשר לנו ליצור אדמה של חמלה.

הכל מתחיל ונגמר באדמה
אם נמשיך לזהם את הארץ עליה אנחנו חיים– לא יהיה לנו יותר על מה להגן. כל עוד לא נשכיל לשמור על משאבי הטבע של ארצנו הקטנטונת, לא יהיה לנו טוב. המסקנה שהגעתי אליה הייתה אחת: הזרע שכדאי לנו לשמר כאן, כדי לצאת מהפלונטר שלנו כעם, הוא פשוט לעשות קומפוסט.

ממאמץ פרטי למאמץ לאומי
בחזרה להווה. היום, שנים אחרי האפיזודה הפוסט צה"לית שלי, אני דואג שתמיד יהיה קומפוסט בגינות שאני מתכנן. אני מלמד את זה בקורסים, וכמובן –חי כך בעצמי. לא מזמן החלטתי לקחת את העסק הזה עוד צעד קדימה ולהפוך את המאמץ המקומי ללאומי. פניתי אל עיריית גבעתיים והצטרפתי אל פרויקט אקולוגי שהיא הובילה. כך החל תהליך קומפוטסטציה בגבעתיים.

חשבו על החיסכון…
פחות דלק, יותר פארקים ועצים. פחות זיהום וזבל, יותר אדמה חיה. פחות צמיחת תאגידים ויותר ייצור עצמי… נשמע כמו חזון אחרית הימים? זה לגמרי בכוחנו! כשאנחנו חותרים לקראת קומפוסט המונים, אנחנו מפסיקים לדבר במונחים של "אנשים טובים באמצע הדרך" ומתחילים לדבר במושגים של קבוצות, קהילות שלמות, בניינים, גני ילדים, בתי ספר ומוסדות עסקיים שמפסיקים להגדיל את הזיהום ומייצרים סביבה נקייה והרמונית הרבה יותר.

סוד ההצלחה: שיתוף פעולה
פרויקט קומפוסט להמונים מרגש אותי עד מאוד, ומוכיח לי שוב את הצורך בשיתופי פעולה פורים. חלק מסוד ההצלחה של הפרויקט היה שיתוף פעולה בין כל המחלקות. כך למשל, מחלקת איכות הסביבה נותנת את החסויות לפרויקט, מחלקת גנים ונוף תומכת בחומרי הכיסוי, מחלקת חינוך מפיצה את הפרויקט, וכך כולם קשורים לכולם וכולם מסייעים לכולם במטרה אחת: ליצור סביבה טובה יותר.

התוצאה: עיר טובה יותר
תושבי העיר מפתחים קשר אישי לסביבה בה הם חיים. מחלקת גנים ונוף נדרשת להתמודד פחות עם וונדליזם והעיר הופכת להיות קהילתית, מחבקת יותר וטובה יותר לתושביה.
אנחנו מבקשים לייצר עתיד ירוק לא רק לאדם אחד, לא לקבוצה קטנה, אלא למסה משמעותית ולציבור שלם – עד כדי שיפור המציאות! לא בשמיים היא!

1 תגובה
  1. שי
    שי אומר:

    כל הכבוד על ההבנה העמוקה והצורך למשוך כמה שיותר ( מתעוררים לחיים) אמרו את זה פעם שניהיה האור מציון.שנוכל להאיר לאנשים כמה שיותר הבנה ומודעות

    הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *