תכנון בעזרת תבניות

תכנון פרמקלצ'ר הוא בראש ובראשונה התבוננות . דרך התבוננות בדפוסים ותבניות בטבע אנו יכולים להבין מה עובד ומה לא עובד,ובהתאם לזאת לתכנן. אם רק נפקח את העיניים נוכל לקבל השראה מעשית מהטבע וללמוד כיצד לבנות את המערכות שבהן אנו חיים.

אז רוצים באמת להבין מה הם תבניות? קחו את הזמן להתבונן ברוגע.

 

 מה הן תבניות:

%d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%941

תבנית הסתעפות הנוצרה מדפוס של זרימת מים במשך מליוני שנים

תבניות הן דפוסים טבעיים הנוצרים כתוצאה מחזרתיות של  תופעות בטבע במשך מאות או מליוני פעמים, אשר מעצבים את הסביבה.

על-פי עולם המדע קיימות שבע תבניות צורניות בטבע:

תבנית הסתעפות: צלעות, שורשים, נחלים, ורידים
תבנית מעגל: שמש, ירח, כוכבים, חיידקים
תבנית גל: גל בים, רוחות, קמטים בחול במדבר, סערה
תבנית רעפים: כוורת, חמנייה
תבנית מעיים: מוח, מעיים, עובר, זרע
תבנית עיגול סער: חרוב, קשת
תבנית ספיראלה: סופה, מערבולת במים, קונכייה

תבניות צורניות אלו מתגלמות בטבע בצורה מחזוריות. כך לדוגמה, זרימה של מים על פני הקרקע באופן קבוע לאורך כל עונת החורף, יוצרת צורת גל על פני הקרקע. דריסת רגל של שועלים הנוהגים ללכת על צירים קבועים יוצרים דפוס של הסתעפות.
מתכנני פרמקלצ'ר רואים בדפוסים, בתבניות אלו את יסוד התכנון, מהות החיים. למעשה כל מרכיב בטבע, בין אם הוא חי או דומם, הוא דפוס היוצר תבנית צורנית יסודית. נשאלת השאלה: למה זה חשוב, מדוע לנו להפוך ל"מרגלים של תבניות"?

תבניות בטבע – צילום: דידי אוריאלי

מתכנן בראש ובראשונה הוא מתבונן. התבוננות היא מהות התכנון. דרך התבוננות בדפוסים ותבניות ניתן להבין מה עובד ומה לא עובד. כל תופעה בטבע תכליתה ומהותה להתקיים ולקיים והיא בת אלפי שנים, מכאן ניתן להבין שהיא יכולה להיות מערכת יציבה ומקיימת. אם נפקח את העיניים נוכל לקבל השראה מעשית מהטבע וללמוד כיצד לבנות את המערכות שבהן אנו חיים: לדוגמה מערכת חינוך –  תבנית של פרח, כלכלה  – תבנית של עץ, והמשפחה – תבנית של כוורת. במילים אחרות- אם זה עובד כל כך הרבה שנים בטבע, בוודאי זה דפוס יעיל שאפשר ללמוד ממנו ולהתחקות אחריו.

%d7%a4%d7%a8%d7%97

פרח הפרמקלצ'ר המכיל את העקרונות של הפרמקלצ'ר,סימו לב לספירלה במרכז הממחישה את הפן האלסטי של השיטה

מתוך התבוננות וזיהוי הדפוסים נלמד מחוכמת הטבע, היעילה והיצרנית.
הבה ניקח דוגמה מעשית משני צמחים החיים אחד ליד השני – אלון ואלה. האלון והאלה יכולים ללמד אותנו על דפוס של שיתוף פעולה, האלון יוצר צל לאלה, האלה יוצרת חיפוי קרקע לאלון. היבט מעניין נוסף הוא שהאלה יכולה לחפות קיר של בית ולאזן את הטמפרטורה של פנים הבית והבית מצדו משמש קונסטרוקציה לאלה. במקביל, האלה מייצרת לאלון קרקע עם בית גידול למיקוריזה (פטריה). חישבו: מה עוד אתם יכולים לראות במערכת זה?

זכרו – לא תמיד התבנית היא צורנית. לעתים קרובות התבנית היא דפוס של יחסי גומלין (כמו בין האלון לאלה).
דפוס – על גדר חצר הבניין מידי ערב ניגרים עגלי טל אשר נצפה בשעות הבוקר מטפטף כלפי מטה

דפוס – בשעות הערב מצייצות ציפורים היושבות בחלקיה העליונים של הגדר

דפוס – בחלקיה התחתונים של הגדר נלכדים עלים העפים ברוח ונעצרים בחלקה התחתון של הגדר.

העיקרון המוביל בשיטת הפרמקלצ'ר (אשר אומצה ע"י חקלאים, מעצבים ופועלים כאחד) הנו: מינימום אנרגיה ומקסימום תוצרת. ברגע שאנו לומדים מתבניות מקומיות על אופי פעולתן, מיקומן, הופעתן – אנו יכולים ליצור בהשראתן מערכות שופעות.
תכנון פרמקלצ'ר מתחיל לאחר שנת התבוננות שבה הוא לומד כיצד מתגלמות התופעות סביב מערכת התכנון על פי עונות השנה. כל עונה מזמנת תופעות אחרות: הקיץ מביא יובש, חום, שרב. החורף מביא עמו את הקור והמשקעים, וכן הלאה. לפני שמתחילים בתכנון יש להתבונן בשטח\ בטבע. אולם, הנדסאי נוף, מתכנני ערים וישובים, אנשי חינוך ועוד מתכננים כשהם ישובים בתוך המשרד שלהם תוך ניתוק מוחלט מהאזור שבו התכנון מוטמע ומיושם. כמובן שהתכנון המנותק יוצר בעיות רבות הכרוכות בעלויות והוצאות כבדות, וכן אי הלימה בין המערכות ובין הערכים. ועל זה נאמר :סוף מעשה במחשבה תחילה…
ועל כן, הדבר הראשון שיש לעשות, בטרם מתחילים לתכנן מערכת (בין אם זו גינה ובעין אם זו מערכת משפחתית) הוא להתבונן בצורה ישירה ונעימה על הבריאה.

1 תגובה

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *