חג חנוכה בפרמקלצ'ר

המרווה – כנראה שהתבנית הזו ילדה את החנוכייה

שלום חברים,

בכל חגי ישראל אני מוצא את חוכמת הפרמקלצ'ר. גם בחג החנוכה קיבלתי השראה והרגיש לי נכון לשתף אתכם…

שירי חג החנוכה מבטאים את עוצמתו של החג:

"באנו חושך לגרש.

בידנו אור ואש.

כל אחד הוא אור קטן,

 וכולנו אור איתן"

 

חושך ואור מתחברים לי למפגשי קצוות, מה שנקרא בשפה גננית  –  "חצי צל". אור קטן הוא מיקרו אקלים, אשר אנו יכולים ליצור באמצעותו שינויים דרמטיים בתכנון פרמקלצ'ר ,כמו למשל עץ נשיר צמוד לבית,בקיץ מוריד טמפ\אור ובחורף נושרים העלים האור מוגבר הטמפ עולה  . מדהים כיצד החג הזה מזכיר לנו שקיימים דפוסים בגן שהם קריטיים לתכנון שלנו, כמו מיקרו אקלימים.

בידנו אור ואש. במועד זה של השנה נחגגים בקרב תרבויות אדמה רבות חגי אור. כולם דואגים לחגוג אותם באורות ומופתים, בסיפורי ניסים, הדלקת משואות ונרות ,ושמירה על גחלת – הלא היא שקידתו של החקלאי על תשומת לב לחלופי העונות, בואם של הגשמים ותזמוני השתילה.

כל אחד הוא אור קטן, וכולנו אור איתן. סמל לכוחו של היחיד\החלוץ לעשות שינוי בעולם בצורה מינורית, לעומת שיתוף פעולה ויצירת קהילה היכולים להניע תהליכים רבי עוצמה.

חנוכה הוא לב החורף ובכך הוא נקשר למעבר מאור לחושך- כולם מרגישים את התחושה הזו:  מין אפרוריות ועצבות כשהטמפרטורות יורדות,הימים מתקצרים, רוחות מנשבות ויורד גשם. האנרגיות מתכנסות לתוך מעגל 00 ושוכחות לרגע את החוץ לטובת הפנים. מעבר  ממצב של נוזל לקיפאון, מחום לקור. הציפורים נודדות דרומה, האדמה נמצאת במצב "הכן", דגים מתקרבים לחוף, יונקים משנים פעילות סדירה, פרוקי רגליים נכנסים לתרדמת, בבוסתנים מסיקים את הזיתים למאור.

עם זאת, החג מזכיר לנו גם להדליק את הנר ולשיר… זהו חג של אור, חום, ניסים ומאורות. זה חג שמזכיר לנו שגם בחושך יש קמצוץ של אור ויש לחזקו בעשייה והתבוננות פנימה וחוצה בכל המעגלים.

כאן נכון להזכיר את תבנית החג הנגזרת ממחוגה (מעגליות). בחנוכה מחייגים סביבונים שמזכירים לנו את המחזורית בגינה, בטבע ובעצמנו.

האור מאפשר לנו להמשיך להתבונן בדפוסים וללמוד מהטבע. עננות וגשם, זרימת הנגר העילי בגינתנו,אויבים טבעיים שמגיעים עם הגשם (שבלולים, צפרדעים, זבובים), כיוון ועוצמת הרוח, כמויות אור, ומציאת השראה.

האש נותנת לנו כוח לעבוד ולתזמן את גידולי החורף, לבנות ערוגות ולהוציא קומפוסט בשל, לחפור סוולים, לאזור אומץ ולעשות מה שלא עשינו מעולם (נס!), לנקות את המרזבים, להכין חנוכייה למאור בזמן הפסקת חשמל, וכמובן לא לשכוח את המתיקות של החיים באכילת סופגניות ולביבות.

 

סורה חושך הלאה שחור, סורה מפני האור. גרוש החושך הוא  חלק מהעקרונות  של הפרמקלצ'ר. זכרו: בכל בעיה טמון  הפתרון. למשל: שנות הבצורת הפוקדות את הארץ מדי שנה הם חושך, אך ההבנה שעלינו לאגור מים ולמחזרם היא אור… הבעיה היא פתרון.

החורף והחושך החורפי הם מוטיבים של חנוכה. החוכמה היא להבין ולדעת לעבוד עם החושך. נוכל למשל לבנות פינות ישיבה נעימות במקומות המוחשכים בגינה להתבוננות בקיץ, בריכות מים אפורים עם צמחיה טרופית, או אולי חוות תולעים. במקביל חשוב לא לשכוח להרחיב את הקצוות לעבר האור: לגזום עצים ושיחים המפריעים לאור השמש לחדור פנימה, להדביק זכוכיות שבורות על עדן החלון בזווית מתאימה להגביר את האור לתוך הבית, או לפתוח חלון במפנה הדרומי על מנת  לגדל פרחים ומזון.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *