מושגי פרמקלצ'ר

על שחלף או על גילדה שמעתם? אז היגע הזמן שתכירו כמה מושגים ואלמנטים שימושיים בתכנון פרמקלצ'ר ואקולוגיה מעשית.

 

מיקרו אקלים

מיקרו אקלים הוא שינוי בטמפרטורות, בלחות, במשב הרוחות שנוצר בקטנה בגלל מפגשים של אור וצל, מבנה ועץ ועוד. את אותם אקלימים ניתן למנף לטובת חסכון באנרגיה בבית ובחוץ. נקרא גם אנרגיות בר. קראו בהרחבה >

קצוות

סיומות של אלמנטים דוממים או חיים (עץ, בית, ערוגה, עציץ, שביל, שדה…) ייחודם של הקצוות הוא המפגש בניהם שיוצר מיקרו אקלים, משמעות חדשה ושפע.

 מפגשי קצוות לדוגמה שמש וצל, יבשה וים, אבן ואדמה, עץ ובית, שפלה והר ואפילו נוכחות של אדם ליד הטבע. כל מפגש שכזה מיצר אקלים קטן. טבלת מיקרו האקלימים מאפשרת לערוך מחקר מקומי ולתכנן בהתאם.

אם תכתבו את הנתונים שתאספו (בצורת שרטוט, או כל צורה אחרת מועדפת) צוכלו לחבר את הראיות ולתכנן בצורה קשובה יותר. ניתן לומר שבפרמקלצ'ר מרחיבים את שטח המפגש (מפגש הקצוות) בין האדם וסביבתו,

עצים חלוצים

פרטים  שמסוגלים להזריע את עצמם,או לקשור חנקן ,רבי צימוח בדר"כ ומזמנים בע"ח. תפקידם הוא לבסס את תחילתו של תהליך היעור הטבעי, גם אם מדובר בשטח שהאיזון האקולוגי בו מופר. בשל חוזקם וחסינותם של צמחייה זו נוטים גננים לבסס אותם בגנים ובגינות בתחילת דרכם. דוגמאות לעצים חלוצים: צחר מביש, מכנף נאה, ינבוט העץ , שעועית הגלידה , תאנה, מורינגה מוכנפת, קליאנדריה

עץ מקומי

עץ מורשת או עץ וותיק המותאם לצורכי המקום אשר פרטיו   חיים  למעלה מ50 שנה ,ויודעם להפיץ את עצמם ללא עזרת אדם(ינבוט לבן,רימון מצוי,חרוב מצוי ).

סוקציה

תהליך ריפוי טבעי של הטבע,המנסה בכול עת לקדם את עצמו מחברת צומח וחי חלוץ (צמחיה פסטורלית,בתה,בע"ח קטנים ועצים חלוצים ),לחברה צומח וחי שיא (צמחיה גבוהה ורב גונית ,חורש,יער פארק ויער בע"ח גדולים  )

שח"לף

מושג שנכתב על ידי דור חווקין וטליה שניידר. קיצור של המילים "שוחה להעלאת פוריות הקרקע". בהיבט מעשי יוצרים שקעים באדמה וממלאים אותם בחומר אורגני על מנת ליצור מלכודות למים וחומרי תזונה.

קושרי חנקן

צמחים ממשפחת הקטניות אשר מסוגלים לקשור חנקן שנמצא באטמוספרה ובכך להזין את הקרקע. פעולה זו נעשית בעזרת סימביוזה של חיידקים הנקראים ריזוביום הקיימים בקצות השורשים. דוגמאות לקושרי חנקן: קטניות, בקיה, חומוס, תלתן, רותם, מכנף נאה, כליל החורש

גילדה

שילוב של צמחים (3 סוגים או יותר) שגדלים באותו מקום וקושרים בינהם מערכת של יחסי גומלין. כל אחד תורם משהו, צל, ריח, אוייבים טבעיים, צבע, תיחוח קרקע… מושג זה נלקח מעולם הסוציולוגיה

מים אפורים

כל המים שיוצאים מהמערכת הביתית שלנו ונשפכים למערכת הביוב למעט המים שיוצאים מהאסלה אלו נקראים מים שחורים. את המים האלו ניתן למחזר באמצאות מערכות מים אפורים שונות ולהחזיר למערכת הביתית (למשל למלא את מי הניאגארה) ובעיקר להשקיית הגינה. קראו בהרחבה >

מסה תרמית

כל דבר היכול לאגור חום או קור בדרך כלל משתמשים במסה תרמית בתכנון מבנים לאגירת או מניעת חום. בפרמקלצ'ר ניתן להשתמש גם בצמחיה מחוץ לבית כמסה תרמית.

טביעת רגל אקולוגית

מה הוא שטח המחייה שאדם צריך כדי לקיים את עצמו לספק את צרכיו ולהיפטר מהפסולת שלו. ככל ששטח זה גדול הטביעה גדולה יותר והסביבה מזוהמת יותר. ניתן להקטין את טביעת הרגל האקולוגית על ידי צריכה נבונה, הפחתה, שימוש חוזר ומיחזור.

ערוגה מוגבהת

ערוגה שבונים אותה על הקרקע ובמקום לחפור או להביא אדמה ממקום אחר אנו משתמשים כאן כמצע בחומר אורגני (ענפים של עצים, קרטונים ונייר) ומעל זה קצת אדמה מעורבבת עם קומפוסט. התועלת של הערוגה הזו הוא עצום גם בגלל שאנו משתמשים שוב בחומרי גלם במקום לזרוק אותם ובעיקר שהצמחים שגדלה בערוגה זו מקבלת חומרי תזונה מהמצע האורגני ופחות מזיקים יגיעו מפני שהיא גבוהה יותר מהאדמה.

תבניות

מתכנן פרמקלצ'ר הוא בראש ובראשונה מתבונן. דרך התבוננות עצמאית בדפוסים ותבניות הקייים בטבע אנו יכולים להבין מה עובד ומה לא עובד. אם רק נפקח את העיניים נוכל לקבל השראה מעשית מהטבע וללמוד כיצד לבנות את המערכות שבהן אנו חיים כל יום. קראו בהרחבה >

ירח פרפרים

זהו הירח הראשון של האביב , החודש בו הפרפרים יוצאים מהגלמים לאחר שניזונו כזחלים מהצמחים הירוקים שעדיין לא פרחו בחורף.. הם פורצים תחת ירח פרפרים 26 במרץ עד 25 באפריל בכמויות ובעשרות מינים שונים , ניזונים מצוף פרחי האביב, מתרבים, מטילים ביצים ומתים. . כך עד לחורף הבא ..

טופגרפיה

תבליט מתייחסת לצורות טופוגרפיות קבועות וטבעיות המסומנות במפה בקווי גובה, כגון כיפה, גבעה, ואדי.

תכסית מתייחסת למרכיבים בשטח (לרוב מלאכותיים) המסומנים במפה בסימנים מוסכמים או בצורתם המקורית לדוגמה: בית, בור מים, מדרכה..

מיקום יחסי חלק מששת שיטות התכנון של הפרמקלצר.השיטה עוסקת במיקום מרכיבים במרחב(מינימום 3),בצורה כזה שהם מקיימים יחסי גומלין ו צרכנות מנוחה באנרגיה.

זוהי רשימה חלקית ביותר אנו מעדכנים כל הזמן אז תקפצו שוב לביקור…

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *